Select Page

Ekskavatorius yra viena populiariausių sunkiasvorių mašinų komercinės ir gyvenamosios statybos sektoriuose, kasybos ir kitose pramonės šakose. Hidraulinio ekskavatoriaus pagrindinė paskirtis yra kasti žemės paviršius, tačiau įvairių padargų dėka, šiuo įrenginiu galima atlikti aibę kitų darbų: demontuoti pastatus, gręžti ypatingai kietus paviršius, miškininkystėje, sėkmingai panaudoti pramonės krovos darbuose, tunelių kasimo, vandens inžinerijos bei kituose darbuose.

Pirminė idėja sukurti žemės darbų mašina priskiriama Leonardo da Vinči, kuris dar 1500-jųjų pradžioje pasiūlė draglaino (vienakaušis ekskavatorius, kurio kaušas lynais prikabintas prie strypinės strėlės) dizainą. Pirmasis hidraulinis ekskavatorius buvo pagamintas 1882 metais Didžiosios Britanijos bendrovės “Sir W.G. Armstrong & Co”.

Pagrindiniai ekskavatorių tipai.
Ekskavatorių yra įvairiausių dydžių ir gali būti klasifikuojami pagal paskirtį, sunkiasvorės mašinos dydį ir galios parametrus, darbo tipą, važiuoklės konstrukciją, variklio tipą, kaušo dydį ir kitus parametrus.

Įprastai pagal paskirtį ekskavatoriai skirstomi į vienakaušius arba daugiakaušis.

Vienakaušiai – darbinės funkcijos yra valdomos mechaniniu būdu. Atliekamą darbą valdant nuotoliniu arba valdymo pultelio pagalba kabinoje. Vienakaušis ekskavatorius veikia cikliškai. Šio tipo ekskavatorius naudojamas sunkiems kasimo darbams atlikti, gruntą perkeliant kaušu nedideliu atstumu, pasukant platformą ir gruntą pakraunant į transportavimo priemones. Šio tipo ekskavatoriui gamintojai siūlo skirtingus įrankius.

Daugiakaušiai ekskavatoriai – nepertraukiamo veikimo žemkasės mašinos apdorojančios gruntą kaušais, kurie pritvirtinti ant uždarų lankstinių – plokštelinių grandinių arba rotoriaus.

Įdomu, kad vienakaušis ekskavatorius pirmą kartą buvo patentuotas 1834 m. JAV, o daugiakaušis 1860 m. Prancūzijoje.

Vienakaušiai ekskavatoriai taip pat klasifikuojami pagal važiuoklės konstrukciją. Sunkiasvorės mašinos gali būti skirstomos į ratines arba vikšrines, retais atvejais – bėginius, o kartais ir pontonines. Taip pat pagal transmisijos tipą – mechaninėmis, elektrinėmis ir hidraulinėmis transmisijomis. Pastarieji išsiskiria tuo, kad juose transmisiją vykdo hidraulinis siurblys, hidraulinis variklis ir vamzdiniai prievadai. Pagal konstrukcijos išpildymą – su lanksčia pakaba, kieta pakaba ir teleskopine.

Priklausomai nuo variklio tipo, ekskavatoriai gali būti skirstomi į elektrinius ir dyzelinius.

Pagrindinės ekskavatoriaus dalys ir keičiamos detalės:
Operatoriaus kabina. Vieta, kurioje sėdi operatorius ir valdo sunkiasvorę mašiną. Modernios kabinos yra ergonominės ir pritaikytos patogiam darbui įvairioms oro sąlygoms. Naujose kabinose yra įrengtos išankstinio pašildymo funkcija, kuri leidžia dar nepaleidus variklio automatiškai pašildyti kabiną. Papildomos priekinio lango šildymo funkcijos padeda greičiau atitirpinti apšalusį priekinį langą. Įrengti porankiai yra reguliuojami taip, kad dirbant nepavargtų operatorius dilbis. Reguliuojama sėdynė įmontuota ant amortizuojamo mechanizmo sumažina vibracijos lygį. Juolab, sumažinti triukšmo bei vibracijos lygį šiuolaikinės kabinos išmuštos specialia guma, kuri puikiai izoliuoja sukeliamą triukšmą. Senesniuose ekskavatorių modeliuose yra keičiami priekiniai stiklai, sėdynės, durų rankenos, skydeliai.

Darbinė (posūkio) platforma. Dauguma šiuolaikinių gamintojų gamina apsisukančius (su neribotu kampiniu pasisukimu) ekskavatorius, nors rinkoje galima rasti dalinai apsisukančias (su ribotu kampiniu pasisukimu) mašinas. Dalinai apsisukantys ekskavatoriai gaminami tik ant ratinės automobilių ar traktorių bazės, visi likę vienkaušiai ekskavatoriai yra apsisukantieji.

Važiuoklė. Dažniausiai ekskavatoriams montuojama vikšrinė važiuoklė, kas sunkiasvorei mašinai užtikrina gerą pravažumą. Vikšriniai ekskavatoriai gali būti su dviem, keturiais ir aštuoniais vikšrais. Ratiniai ekskavatoriai turi patikimus pneumatinius ratus. Dažnai keičiamos vikšrinės važiuoklės autodalys – vikšrų grandinės ir jų detalės, įtempimo rolai, ritinėliai, vikšrų detalės bei grandinės, žvaigždutės ir kitos autodalys. Tuo tarpu ratinei važiuoklei svarbiausios autodetalės – padangos, tiltų korpusinės dalys, riebokšliai, guoliai, krumpliaračiai ir kitos. –

Variklis. Kaip jau minėta, priklausomai nuo pagrindinio variklio tipo mašinos skirstomos į elektrinius ir dyzelinius ekskavatorius. Dyzeliniai tipo ekskavatoriai dažniausiai naudojami mobiliems darbams vežant jį į skirtingus objektus, tuo tarpu elektriniai, kurių eksploatacija pigesnė, naudojami stacionariai karjeruose. Dažnos varikliams keičiamos autodalys yra turbokompresoriai, velenai, filtrai, tarpinės, stūmoklinės grupės ir kitos variklio dalys.

Jėgos įrenginiai ir mechanizmai. Ekskavatoriaus pagrindinės strėlės jungia su darbiniais įrenginiais kitaip dar vadinamais padargais. Senesnio tipo ekskavatoriuose yra keičiami hidrosiurbliai, vožtuvai, skirstytuvai,žarnos, siurbliai, hidromotorai, hidraulikos komponentai, strėlės, pakabos korpusai, kaiščiai, įvorės ir kt. Norint sumažinti priežiūros laiką ir išlaidas, strėlės pagrindą ir kaušo kaiščius reikia tepti alyva kas 1 000 valandų.

Ekskavatorių padargai (darbui skirti įrankiai). Didelė pasiūla ir gausa darbo įrankių užtikrina šių mašinų universalumą. Ekskavatoriaus priedas pasirenkamas pagal numatytus darbus, pačio ekskavatoriaus gamintoją, modelį bei metus. Kiekvienas objektas yra skirtingas, todėl svarbu darbo padargą pasirinkti pagal darbo pobūdį. Rinkoje siūlomi įvarių dydžių kasimo kaušai: tranšėjų kaušas, U-tipo kasimo kaušai, V-tipo kasimo kaušai, planiravimo kaušai bei kiti padargai kaip hidrauliniai kūjai, ardymo iltys, tankinimo plokštės, frezos ir t.t. Tikrai didelė pasiūla kiekvieno tipo ekskavatorui.

Modernūs ekskavatoriai tampa universalesni, mobilesni, kompaktiškesni, žymiai padidėjo mašinų galingumas ir darbo našumas. Keletas pasaulinėje ekskavatorių rinkoje gerai žinomų prekės ženklų yra Caterpillar, Komatsu, Hitachi Construction Machinery ir Volvo Construction Equipment.